A nassolás mindig egy olyan téma, amire túl későn eszmélünk rá, pedig sok evési problémának ez az alapja. Mindenki egyetért abban, hogy a kisgyereknek többször kell ennie, mint egy felnőttnek, de ez a szülőknek egyben ennyivel több agyalnivalót is okoz.

Hogyan kezdj hozzá a “nassoltatáshoz”, és mikor? Amikor a baba még szopik, értelemszerűen ez még nem gond, de ahogy kiváltotta az összes étkezést, és napi 5-ször eszik, bizony megjelenik a probléma. Ez minden babánál más életkort jelent természetesen, de általánosságban az 1-2,5 éves kor az, ami a nassolás szempontjából meghatározó. Ez az az időszak, amikor hosszú távra el lehet rontani a baba étkezését, és ez az az időszak is, ami a szülőnek a legtöbb fejtörést okozza. Nehezítő tényező, hogy a baba ilyenkor szóban még nem tudja teljes mértékben kifejteni a véleményét, viszont már az első dackorszakban van, ami szintén nem segíti esetenként a kommunikációt. És ez az az időszak, amikor az addig jól evő baba legtöbbször “elromlik”, és nem akar rendesen ebédelni, vacsorázni.

Sokan kérdeznek engem (főleg ennél a bejegyzésnél), hogy mit lehet ez ellen tenni, és szinte látom magam előtt a kétségbeesett anyákat, akik főzelékkel nyakig összekenve kanállal kergetik az egyébként kacagó gyereket, mert csak 3 kanállal evett, és bizonyára éhen fog halni hamarosan. Vagy, a másik véglet, amikor a gyerkőc látszólag egyetlen egy dolgot hajlandó csak megenni, és a szülő feladva pozícióját behódol ennek az újfajta hóbortnak, a béke érdekében, de valahol ő is érzi, hogy nem jól van ez így.

Ha magadra ismertél, semmi gond, legtöbbször van megoldás!

Nézzük, mi lehet az oka, hogy nem eszik eleget ebédre a gyerek: 

  1. túl sokat nassol
  2. A nassolnivaló adag túl nagy
  3. a nasi nagyon különbözik a többi evéstől
  4. Túl sok laktató folyadékot iszik (tej, gyümölcslé, cukros gyümölcslevek)
  5. Túl fáradt. 

MIt is jelent ez?

 

  1. Legyen beosztva a nassolás, limitálva 1-2 alkalomra egy nap. Vannak családok, ahol a nassolnivaló folyamatosan elérhető, egy kicsi számára is, gyakorlatilag non-stop lehetőséget biztosítva az evésre. Az evés legyen a napirend része, ne unaloműző, vagy kiegészítés tévézés mellé. A baba ebben a korban tanulja meg, hogy most van tízórai, vagy uzsonnaidő. ezért ekkora időzítsd ezeket.
  2. A nassolnivaló legyen kis adag. Te sem eszel egy nap három főétkezést végig, neki sem szükséges, hogy 5-ször tömje meg a pocakot. Egy kis babatálnyi éppen elég, ez nem a jóllakáshoz kell, hanem azért, hogy áthidald vele a reggeli és az ebéd, vagy az ebéd és a vacsi közti időt. Onnan tudod, hogy megfelelő az adag, ha rendesen ebédel utána. Ha nem, csökkentsd, vagy hagyd el azt az étkezést. Ez főleg a tízóraira igaz, ha reggel még szopik a baba, majd eszik kis kiflit, ezzel, azzal, és délben már ebédeltetni akarod, ne csodálkozz ha nem eszik, ha még közte is fogyaszt valamit.
  3. Főétkezés jellegű nasikat adj neki. Ha finom csokis keksszel, ropival tömöd uzsiidőben, persze hogy nem akar majd ebédelni, mert tudja, hogy ilyen lehetőség is van. Adj hasonlót a főétkezésekhez: almaszeletek sajttal, natúr joghurt gyümölccsel, zöldségcsíkok valamilyen mártogatóssal tökéletesen megfelelnek. Szénhidrátra ilyenkor nem sok szükség van, az maradjon a főétel része, az uzsonna és tízórai ebben a korban zöldség és/vagy gyümölcs és fehérje kombinációja legyen. A többi fajta nasik hagyd meg azokra az időszakokra, amikor elmentek otthonról, így nem köti össze az otthoni étkezésekkel.
  4. Az ivás minősége és mennyisége. Az itatás mindig sarkalatos post, mert tapasztalatom szerint az anyukák teljesen alulbecsülik ennek fontosságát, és lényegét. Sokan úgy gondolják, igyon minél több folyadékot, de annak tartalma már nem szempont. Egy kisgyereknek, babának a víz (az anyatej, vagy tápszer után) a legfontosabb és leghasznosabb folyadékforrása. Ennél többre, tartalmasabbra semmi szüksége nincs rendszeres jelleggel. A tej, tejes italok, gyümöcslevek nagyon eltelítik a babát, gyereket, így nem lesz éhes ebédtájban, viszont hamar megéhezik később. A cukros szörpökre, netán szénsavas üdítők pedig kifejezetten károsak ebne a korban (is).
  5. A gyereket figyeld, ne az órát. A babák napjai sem teljesen ugyanolyanok, egyik nap hamarabb elfáradnak, másik nap pörögnek, mint a búgócsiga. Lehet, hogy a Te gyereked nagy általánosságban 1 órakor szokott ebédelni, de lehetnek napok, amikor már fél órával előbb nagyon fáradt, és előre kell hozni az ebédet. Ha túl fáradt, nem akar majd enni, mert elig bír ülve maradni, és minden erejét erre koncentrálja. De lehet, hogy aznap nem érte annyi inger, nem fárad el egy órára, szépen játszik, akkor hagy még kicsit, mert ha még nem éhes, akkor sem fog enni, csak pár falatot, és utána menne tovább játszani, őrületbe kergetve a mindent jól csinálni akaró édesanyját.

A fentiek persze csak kiinduló stratégiák, de lehet, hogy segít Neked egy-egy nehéz napon átlendülni. Ha pedig van valami személyes sztorid, hogyan sikerül egy-egy evés szempontjából problémás sztorit megoldani, ne habozz, írd meg, hátha másnak is segítesz ezzel!

(A fenti esetek természetesen nem vonatkoznak azokra az esetekre, amikor a gyerek étvágytalan valamilyen betegségből, ételérzékenységből kifolyólag – ha ilyesmire gyanakodsz, mindenképpen keresd fel a gyerekorvosotokat!)

Háziasszonyből Konyhatündér?

4 hetes, ingyenes minitanfolyam, ami segít, hogy háziasszonyból konyhatündérré válhass! Regisztrálj most!

Pin It on Pinterest